Workflow
Jednym z kluczowych wymagań stawianych jednostce administracji samorządowej jest sprawne zarządzanie obiegiem dokumentów. Dużą rolę w tym aspekcie spełniają zintegrowane systemy zarządzania dokumentami. Jednym z nich jest system eDokument REKORDU SI.
Workflow (z ang. Przepływ pracy) to automatyzacja procesów biznesowych, podczas, której dokumenty, informacje lub zadania są przekazywane od jednego uczestnika do następnego, według odpowiednich procedur zarządczych (definicja za Workflow Management Coalition).
Procesy i zadania
Proces to uporządkowana seria powiązanych ze sobą czynności, które rozwiązują określony problem lub prowadzą do osiągnięcia określnego efektu biznesowego. Podstawowym elementem procesu są zadania (aktywności). Można je rozumieć jako okna czasowe przeznaczone do wykonania określonego zakresu prac na wskazanych obiektach, przez przypisane do zadania osoby. W codziennej pracy można wyróżnić dwa rodzaje zadań:
- zadania ręczne - wykonywane przez użytkownika przy udziale systemów informatycznych lub poza nimi. Zadania takie nie wymagają rejestracji potwierdzenia wykonania. Przykładem takich zadań mogą być np.: „rejestracja przesyłki w systemie eDokument”, „uzupełnienie danych użytkownika w systemie zarządzania odpadami” lub „przygotowanie sali na konferencję”
- zadania automatyczne - wykonywane przez silnik procesów bez udziału człowieka wykorzystujące udostępnioną przez aplikacje logikę biznesową. Przykładem takich zadań są np.: „akceptacja dokumentu w systemie eDokument”, „wysłanie alertu przez system Alert” lub „automatyczna publikacja dokumentu w BIP”
Nowy wymiar integracji
Korzyści wynikające z wykorzystania systemu zarządzania przepływem pracy Workflow są szczególnie widoczne w przypadku, w którym nad danym zagadnieniem pracuje wiele osób często rozrzuconych po różnych wydziałach. Dodatkowo często poszczególne zadania wykonywane są z wykorzystaniem różnych systemów informatycznych. Przykładem takiego procesu może być np.: „udostępnienie klientowi konta w systemie eUrząd”.
Schemat takiego procesu przedstawiono poniżej.

Dzięki możliwości integracyjnym wbudowanym w silnik procesów Workflow możliwe jest zautomatyzowanie części zadań, aby np. „wstępne sprawdzenie danych o wnioskującym w systemach podatkowych” odbywało się automatycznie, a jedynie w przypadku braku kompletności danych silnik procesów wysterował zapytanie o uzupełnienie danych.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że dopiero pojawiające się w ostatnich latach zmiany technologiczne pozwoliły na realizację tego typu integracji. Architektura systemów oparta o usługi (SOA) pozwala podzielić logikę biznesową całego systemu na mniejsze części, które mogą wzajemnie się ze sobą komunikować. Moduł integracyjny silnika Workflow pozwala spiąć się praktycznie z dowolną usługą i pozwolić tak zamodelować proces, aby ten mógł wykonywać zadania automatycznie.
Workflow – system dla kierownictwa
Kluczowe w każdej organizacji jest podejmowanie decyzji. To one mają bezpośredni wpływ na przepływ pracy w poszczególnych procesach. Decyzje podejmowane są najczęściej przez osoby na stanowiskach kierowniczych. Dziś systemy informatyczne wspierają pracę tych ludzi poprzez dostarczanie im danych odnośnie zdarzeń i bieżącej sytuacji organizacji (np. poprzez system alertowania – Alert lub analiz biznesowych – Lider). System Workflow pozwala pójść krok dalej umożliwiając bezpośrednie reagowanie na zebrane informacje. Pulpit procesów pozwala w jednym miejscu zobaczyć wszystkie zadania, jakie dana osoba ma aktualnie do wykonania. Można z tego miejsca nie tylko zorientować się w bieżącej sytuacji, ale podjąć decyzję, która wpłynie na dalszy przepływ pracy. Te możliwości czynią z Workflow doskonałe narzędzie dla kadry kierowniczej.
Zobacz więcej
Poznaj nasze kluczowe rozwiązania usprawniające codzienną pracę jednostek administracji publicznej
eDokument
Efektywne zarządzanie dokumentami w organizacji.
mMieszkaniec
Wszystkie aplikacje potrzebne mieszkańcowi JST w zasięgu ręki
eUrząd
Teraz urząd jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Uzyskanie informacji, przeglądanie oraz zapłata zobowiązań nie wymagają już wychodzenia z domu!
Lider
System Lider kompleksowo wspiera zarządzanie gminą, gromadząc i przetwarzając informacje z systemów Rekordu oraz systemów zewnętrznych
Portal pracowniczy
System informatyczny, który służy do komunikacji pracownika z jednostką, w której jest zatrudniony w zakresie kadrowo-płacowym.
Integracja z otoczeniem urzędu
ePUAP
Elektroniczna platforma usług administracji publicznej
PostgreSQL
Relacyjna baza danych SQL
Admin XE
Metoda uwierzytelniania wszystkich aplikacji Rekord SI
CEiDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
eDoręczenia
Elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru
mObywatel 2.0
Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli
PEF
Platforma Elektronicznego Fakturowania
CEPIK
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
KSeF
Krajowy System e-Faktur dla przedsiębiorców
GUS
Główny Urząd Statystyczny
Aplikacja eTW
Elektroniczne tytuły wykonawcze
BeSTi@
System Zarządzania Budżetem Jednostek Samorządu Terytorialnego
KRS
Krajowy Rejestr Sądowy
EMUiA
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
TERYT
Krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju
eZgłoszenia
Narzędzie usprawniające komunikację firmy z klientem
Rekord SI liderem oprogramowania w Polsce
System RATUSZ w liczbach: zaufało nam ponad 500 organizacji w całej Polsce
Ratusz klienci
Automatyzacja procesów biznesowych w administracji samorządowej
Workflow
Jednym z kluczowych wymagań stawianych jednostce administracji samorządowej jest sprawne zarządzanie obiegiem dokumentów. Dużą rolę w tym aspekcie spełniają zintegrowane systemy zarządzania dokumentami. Jednym z nich jest system eDokument REKORDU SI.
Workflow (z ang. Przepływ pracy) to automatyzacja procesów biznesowych, podczas, której dokumenty, informacje lub zadania są przekazywane od jednego uczestnika do następnego, według odpowiednich procedur zarządczych (definicja za Workflow Management Coalition).
Procesy i zadania
Proces to uporządkowana seria powiązanych ze sobą czynności, które rozwiązują określony problem lub prowadzą do osiągnięcia określnego efektu biznesowego. Podstawowym elementem procesu są zadania (aktywności). Można je rozumieć jako okna czasowe przeznaczone do wykonania określonego zakresu prac na wskazanych obiektach, przez przypisane do zadania osoby. W codziennej pracy można wyróżnić dwa rodzaje zadań:
Nowy wymiar integracji
Korzyści wynikające z wykorzystania systemu zarządzania przepływem pracy Workflow są szczególnie widoczne w przypadku, w którym nad danym zagadnieniem pracuje wiele osób często rozrzuconych po różnych wydziałach. Dodatkowo często poszczególne zadania wykonywane są z wykorzystaniem różnych systemów informatycznych. Przykładem takiego procesu może być np.: „udostępnienie klientowi konta w systemie eUrząd”.
Schemat takiego procesu przedstawiono poniżej.
Dzięki możliwości integracyjnym wbudowanym w silnik procesów Workflow możliwe jest zautomatyzowanie części zadań, aby np. „wstępne sprawdzenie danych o wnioskującym w systemach podatkowych” odbywało się automatycznie, a jedynie w przypadku braku kompletności danych silnik procesów wysterował zapytanie o uzupełnienie danych.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że dopiero pojawiające się w ostatnich latach zmiany technologiczne pozwoliły na realizację tego typu integracji. Architektura systemów oparta o usługi (SOA) pozwala podzielić logikę biznesową całego systemu na mniejsze części, które mogą wzajemnie się ze sobą komunikować. Moduł integracyjny silnika Workflow pozwala spiąć się praktycznie z dowolną usługą i pozwolić tak zamodelować proces, aby ten mógł wykonywać zadania automatycznie.
Workflow – system dla kierownictwa
Kluczowe w każdej organizacji jest podejmowanie decyzji. To one mają bezpośredni wpływ na przepływ pracy w poszczególnych procesach. Decyzje podejmowane są najczęściej przez osoby na stanowiskach kierowniczych. Dziś systemy informatyczne wspierają pracę tych ludzi poprzez dostarczanie im danych odnośnie zdarzeń i bieżącej sytuacji organizacji (np. poprzez system alertowania – Alert lub analiz biznesowych – Lider). System Workflow pozwala pójść krok dalej umożliwiając bezpośrednie reagowanie na zebrane informacje. Pulpit procesów pozwala w jednym miejscu zobaczyć wszystkie zadania, jakie dana osoba ma aktualnie do wykonania. Można z tego miejsca nie tylko zorientować się w bieżącej sytuacji, ale podjąć decyzję, która wpłynie na dalszy przepływ pracy. Te możliwości czynią z Workflow doskonałe narzędzie dla kadry kierowniczej.