Czym są eDoręczenia
eDoręczenia to kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która pozwala wysyłać i odbierać elektroniczne listy polecone.
eDoręczenia są równoważne prawnie z tradycyjną pocztową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
-
Celem e-Doręczeń jest cyfrowa komunikacja obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną
-
Usługa e-Doręczeń działa w oparciu o standard publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego świadczonej przez operatora wyznaczonego i kwalifikowanych dostawców usług
-
Docelowo zastąpi korespondencję realizowaną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP)
Korzyści
Oszczędność czasu w celu dokonania czynności formalnych lub prawnych
Elektroniczne dowody nadania i odbioru
Potwierdzenie tożsamości komunikujących się stron
Możliwość przesyłania dokumentów z dowolnego miejsca i o dowolnej porze
Podstawowe pojęcia
PURDE - Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego,
usługa umożliwiająca elektroniczne doręczanie dokumentów i korespondencji w sposób zarejestrowany i bezpieczny. Dzięki PURDE możliwe jest przesyłanie dokumentów w formie elektronicznej z gwarancją dostarczenia do odbiorcy oraz potwierdzeniem odbioru. Służy do realizacji e-doręczeń pomiędzy podmiotami publicznymi, a niepublicznymi i osobami fizycznymi. Usługa jest świadczona przez operatora wyznaczonego – Poczta Polska. Obowiązkowa dla Administracji Publicznej.
PUH – Publiczna Usługa Hybrydowa. Służy do realizacji doręczeń przesyłek mających po stronie nadawcy (podmiotu publicznego) postać elektroniczną, a po stronie adresata (odbiorcy niemogącego z różnych przyczyn przesyłki elektronicznej odebrać), postać papierową. Konwersja z postaci elektronicznej na papierową odbywa się automatycznie (przesyłka musi spełniać określone wymagania techniczne), a sama przesyłka doręczana jest pod wskazany adres do doręczeń zwykłych, papierowych listów poleconych.
Jak założyć konto na platformie?
Rozpoczęcie korzystania z eDoręczeń wymaga rejestracji w usłudze wybranego dostawcy oraz potwierdzenia swojej tożsamości.
-
Wejdź na stronę: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-adres-do-e-doreczen-u-publicznego-dostawcy-uslugi-e-doreczen i wybierz dla kogo chcesz założyć konto eDoręczeń (obywatel, przedsiębiorca, urząd, podmiot niepubliczny, zawód zaufania publicznego)
-
Złoż wniosek poprzez powyższą stronę podając wymagane dane
(wnioskodawcy, podmiotu, administratora)
-
Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie
-
Potwierdzenie wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na platformie gov.pl
-
Aktywuj skrzynkę – zaloguj się do swojego konta eDoręczeń. Pamiętaj, aby zrobić to 10 grudnia! (jeśli zrobisz to szybciej będziesz zobligowany do korzystania z eDoręczeń od momentu aktywacji)
Harmonogram obowiązywania eDoręczeń
eDoręczenia w eDokument
Integracja eDokumentu z platformą eDoręczeń umożliwia:
-
import dokumentów z platformy eDoręczenia
-
sprawdzanie z poziomu dokumentu czy dany podmiot znajduje się w BAE
-
wyszukiwanie i przypisywanie adresów z poziomu kartoteki
-
walidacja plików
-
konfiguracja domyślnych parametrów PUH
-
wysyłka PURDE, PUH
-
pobieranie dowodów wysłania
-
generowanie żądania certyfikatów
-
prezentacja zadań uruchomionych w tle (statusów)
-
obsługa logów zdarzeń
-
operacje grupowe
-
obsługa integracji w wariancie wielojednostkowym
Zobacz więcej
Poznaj nasze kluczowe rozwiązania usprawniające codzienną pracę jednostek administracji publicznej
eDokument
Efektywne zarządzanie dokumentami w organizacji.
mMieszkaniec
Wszystkie aplikacje potrzebne mieszkańcowi JST w zasięgu ręki
eUrząd
Teraz urząd jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Uzyskanie informacji, przeglądanie oraz zapłata zobowiązań nie wymagają już wychodzenia z domu!
Lider
System Lider kompleksowo wspiera zarządzanie gminą, gromadząc i przetwarzając informacje z systemów Rekordu oraz systemów zewnętrznych
Portal pracowniczy
System informatyczny, który służy do komunikacji pracownika z jednostką, w której jest zatrudniony w zakresie kadrowo-płacowym.
Integracja z otoczeniem urzędu
ePUAP
Elektroniczna platforma usług administracji publicznej
PostgreSQL
Relacyjna baza danych SQL
Admin XE
Metoda uwierzytelniania wszystkich aplikacji Rekord SI
CEiDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
eDoręczenia
Elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru
mObywatel 2.0
Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli
PEF
Platforma Elektronicznego Fakturowania
CEPIK
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
KSeF
Krajowy System e-Faktur dla przedsiębiorców
GUS
Główny Urząd Statystyczny
Aplikacja eTW
Elektroniczne tytuły wykonawcze
BeSTi@
System Zarządzania Budżetem Jednostek Samorządu Terytorialnego
KRS
Krajowy Rejestr Sądowy
EMUiA
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
TERYT
Krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju
eZgłoszenia
Narzędzie usprawniające komunikację firmy z klientem
Rekord SI liderem oprogramowania w Polsce
System RATUSZ w liczbach: zaufało nam ponad 500 organizacji w całej Polsce
Ratusz klienci
eDoręczenia – komunikacja bez papieru
Czym są eDoręczenia
eDoręczenia to kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która pozwala wysyłać i odbierać elektroniczne listy polecone.
eDoręczenia są równoważne prawnie z tradycyjną pocztową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Korzyści
Oszczędność czasu w celu dokonania czynności formalnych lub prawnych
Elektroniczne dowody nadania i odbioru
Potwierdzenie tożsamości komunikujących się stron
Możliwość przesyłania dokumentów z dowolnego miejsca i o dowolnej porze
Podstawowe pojęcia
PURDE - Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego, usługa umożliwiająca elektroniczne doręczanie dokumentów i korespondencji w sposób zarejestrowany i bezpieczny. Dzięki PURDE możliwe jest przesyłanie dokumentów w formie elektronicznej z gwarancją dostarczenia do odbiorcy oraz potwierdzeniem odbioru. Służy do realizacji e-doręczeń pomiędzy podmiotami publicznymi, a niepublicznymi i osobami fizycznymi. Usługa jest świadczona przez operatora wyznaczonego – Poczta Polska. Obowiązkowa dla Administracji Publicznej.
PUH – Publiczna Usługa Hybrydowa. Służy do realizacji doręczeń przesyłek mających po stronie nadawcy (podmiotu publicznego) postać elektroniczną, a po stronie adresata (odbiorcy niemogącego z różnych przyczyn przesyłki elektronicznej odebrać), postać papierową. Konwersja z postaci elektronicznej na papierową odbywa się automatycznie (przesyłka musi spełniać określone wymagania techniczne), a sama przesyłka doręczana jest pod wskazany adres do doręczeń zwykłych, papierowych listów poleconych.
Jak założyć konto na platformie?
Rozpoczęcie korzystania z eDoręczeń wymaga rejestracji w usłudze wybranego dostawcy oraz potwierdzenia swojej tożsamości.
Harmonogram obowiązywania eDoręczeń
eDoręczenia w eDokument
Integracja eDokumentu z platformą eDoręczeń umożliwia: