Oprogramowanie firmy REKORD działa w Urzędzie Miejskim w Bielsku Białej od 1991 roku, początkowo były to systemy działające w technologii DOS obsługujące podatki od nieruchomości osób fizycznych i prawnych. Od razu trzeba podkreślić, że programy autorstwa firmy REKORD od początku powstawały w oparciu o ścisłą współpracę z użytkownikami i tak do prac nad systemami podatkowymi przyczyniły się Pani Ewa Korzeniowska oraz Małgorzata Skoczeń – obecnie Naczelnik Wydziału Dochodów Budżetowych. Ewidencja działalności gospodarczej oraz koncesji alkoholowych była kolejnym systemem wprowadzonym do urzędu i tutaj również prace odbywały się w konsultacji z Panią Małgorzatą Okrutą – obecnie Naczelnikiem Wydziału Organizacji i Nadzoru. W tym czasie Urząd Miejski zmienił swoją siedzibę z ul. Przybyły na obecny budynek znajdujący się na Placu Ratuszowym 1. Ponieważ ówczesna siedziba firmy REKORD (do 1995 roku) znajdowała się w odległości 300 metrów (Plac Wolności 9) pozwoliło to na ścisłą współpracę przy wdrożeniu następnych systemów, którymi były moduły płacowo – kadrowe i finansowo – budżetowe. Podobnie w tym przypadku nieoceniona była pomoc pracowników urzędu a dokładniej Pani Danuty Gąsiorek Inspektora oraz Pani Teresy Łuszcz – Naczelnika Wydziału Finansowo – Księgowego. Śladem urzędu podążyła także część jednostek organizacyjnych gminy, gdzie wdrożono oprogramowanie w zakresie systemów finansowo – księgowych oraz płacowo – kadrowych.
Przełomowym momentem był początek obecnego stulecia. Rok milenijny zamiast spodziewanych problemów z oprogramowaniem przyniósł w Urzędzie Miejskim wymianę systemów finansowo – budżetowych na nowe wersje napisane w technologii Windows działające w środowisku graficznym co zapoczątkowało dalszą modernizację użytkowanych systemów. Rok później pozwoliło to aby pakiet RATUSZ wyszedł poza granicę urzędu do jednostek organizacyjnych integrując sprawozdawczość finansową, która odtąd była sporządzana automatycznie i w elektronicznej postaci przekazywana do Urzędu Miejskiego.
Przez następne lata istniejące oprogramowanie zostało poszerzone o nową funkcjonalność dedykowaną dla magistratu w Bielsku – Białej. Ważnym momentem był koniec 2006 roku gdzie została podpisana umowa na modernizację systemów podatkowych oraz do obsługi opłat lokalnych (m.in. dochody z mienia). Systemy zostały wymienione z wersji DOS na wersję Windows i obsługują zakres:
- podatku od nieruchomości, rolny i leśny osób prawnych;
- podatku od nieruchomości, rolny i leśny osób fizycznych;
- podatku od środków transportowych;
- opłaty za posiadanie psów;
- ewidencji umów z tytułu wieczystego użytkowania i dzierżaw;
- obsługi innych dochodów niepodatkowych;
- a także system obsługi elektronicznych płatności masowych, których zresztą urząd był prekursorem zamawiając już w 2004 roku wykonanie specjalistycznego oprogramowania gdzie koordynatorem prac ze strony klienta był obecny Zastępca Naczelnika Wydziału Informatyki Pan Aleksander Chomik.
Oprócz systemów dziedzinowych zostały wdrożone również moduły współpracujące z systemami dochodowymi takie jak: obsługa kasy w urzędzie a także systemy umożliwiające współpracę z modułem ewidencji ludności oraz ewidencji gruntów.
W tym samym czasie w urzędzie zaimplementowano pierwsze oprogramowanie wielowarstwowe obsługiwane za pomocą przeglądarki internetowej. Zostało ono wykorzystane w portalu analitycznym LIDER, który umożliwia łatwe przeglądanie całości informacji zawartych w systemach finansowych, podatkowych oraz w innych modułach pakietu RATUSZ za pomocą tabel, wykresów oraz zagregowanych danych. Dzięki swojej funkcjonalności połączonej z prostotą obsługi niewątpliwie wyznaczył on nową jakość w zarządzaniu tak dużymi organizacjami.
W 2007 roku dokonano dalszych modernizacji, tym razem systemów płacowo - kadrowych. W urzędzie wymieniono ostatecznie starą technologię DOS na nowe systemy pisane w środowisku graficznym. Wymieniono także resztę systemów z zakresu księgowości budżetowej obsługujących m.in. ewidencję środków trwałych i wyposażenia. Na dobre zagościły również nowe technologie i funkcjonalności oferujące m.in. inwentaryzację mienia za pomocą kodów kreskowych i kolektorów danych. Podobne rozwiązania dotyczące użycia kodów kreskowych zostały zastosowane w systemach podatkowych, gdzie usprawniły kontrolę nad korespondencją oraz przyspieszają proces wprowadzania danych. Innym ciekawym rozwiązaniem jest system automatycznego ostrzegania i informowania o występujących i zdefiniowanych wcześniej zdarzeniach w zakresie systemu płacowo – kadrowego.
Końcem 2008 roku podpisano umowę na modernizację systemów ewidencyjnych obsługujących ewidencję działalności gospodarczej oraz koncesji alkoholowych do technologii wielowarstwowej. Był to krok, który zwiastował nadejście kolejnego istotnego momentu jakim niewątpliwie jest wyjście programów działających wewnątrz urzędu do Internetu. Kluczowym momentem był rok 2009 a dokładniej wprowadzenie systemu udostępniającego publiczne dane ewidencji działalności gospodarczej. Teraz każdy za pomocą Internetu oraz przeglądarki internetowej może przeglądać interesujące go informacje w tej dziedzinie.
Początkiem 2010 roku zakończono wdrażanie kolejnego systemu pracującego w technologii wielowarstwowej. Program Egzekucje bo o nim mowa służy do windykacji tytułów wykonawczych realizowanych przez Wydział Egzekucji UM wynikłych z systemów podatkowych oraz dostarczonych drogą elektroniczną (papierową) z innych podległych jednostek. Co ważne Bielsko – Biała dzięki sprecyzowanym wymaganiom odnośnie projektowanego systemu zostało współautorem tego rozwiązania a także pierwszym klientem niniejszego oprogramowania.
Całe dostarczone oprogramowanie jest na bieżąco uaktualniane o nowe funkcjonalności oraz dostosowywane do przepisów obowiązującego prawa. Wszystkie systemy po skończeniu okresu gwarancji z tytułu zakupu zostały objęte opieką pogwarancyjną w ramach umowy serwisu i nadzoru autorskiego.
Opracował: Robert Gawlak
Zobacz więcej
Poznaj nasze kluczowe rozwiązania usprawniające codzienną pracę jednostek administracji publicznej
eDokument
Efektywne zarządzanie dokumentami w organizacji.
mMieszkaniec
Wszystkie aplikacje potrzebne mieszkańcowi JST w zasięgu ręki
eUrząd
Teraz urząd jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Uzyskanie informacji, przeglądanie oraz zapłata zobowiązań nie wymagają już wychodzenia z domu!
Lider
System Lider kompleksowo wspiera zarządzanie gminą, gromadząc i przetwarzając informacje z systemów Rekordu oraz systemów zewnętrznych
Portal pracowniczy
System informatyczny, który służy do komunikacji pracownika z jednostką, w której jest zatrudniony w zakresie kadrowo-płacowym.
Integracja z otoczeniem urzędu
ePUAP
Elektroniczna platforma usług administracji publicznej
PostgreSQL
Relacyjna baza danych SQL
Admin XE
Metoda uwierzytelniania wszystkich aplikacji Rekord SI
CEiDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
eDoręczenia
Elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru
mObywatel 2.0
Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli
PEF
Platforma Elektronicznego Fakturowania
CEPIK
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
KSeF
Krajowy System e-Faktur dla przedsiębiorców
GUS
Główny Urząd Statystyczny
Aplikacja eTW
Elektroniczne tytuły wykonawcze
BeSTi@
System Zarządzania Budżetem Jednostek Samorządu Terytorialnego
KRS
Krajowy Rejestr Sądowy
EMUiA
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
TERYT
Krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju
eZgłoszenia
Narzędzie usprawniające komunikację firmy z klientem
Rekord SI liderem oprogramowania w Polsce
System RATUSZ w liczbach: zaufało nam ponad 500 organizacji w całej Polsce
Ratusz klienci
Wdrożenie w Urzędzie Miasta w Bielsku-Białej
Przełomowym momentem był początek obecnego stulecia. Rok milenijny zamiast spodziewanych problemów z oprogramowaniem przyniósł w Urzędzie Miejskim wymianę systemów finansowo – budżetowych na nowe wersje napisane w technologii Windows działające w środowisku graficznym co zapoczątkowało dalszą modernizację użytkowanych systemów. Rok później pozwoliło to aby pakiet RATUSZ wyszedł poza granicę urzędu do jednostek organizacyjnych integrując sprawozdawczość finansową, która odtąd była sporządzana automatycznie i w elektronicznej postaci przekazywana do Urzędu Miejskiego.
Przez następne lata istniejące oprogramowanie zostało poszerzone o nową funkcjonalność dedykowaną dla magistratu w Bielsku – Białej. Ważnym momentem był koniec 2006 roku gdzie została podpisana umowa na modernizację systemów podatkowych oraz do obsługi opłat lokalnych (m.in. dochody z mienia). Systemy zostały wymienione z wersji DOS na wersję Windows i obsługują zakres:
Oprócz systemów dziedzinowych zostały wdrożone również moduły współpracujące z systemami dochodowymi takie jak: obsługa kasy w urzędzie a także systemy umożliwiające współpracę z modułem ewidencji ludności oraz ewidencji gruntów.
W tym samym czasie w urzędzie zaimplementowano pierwsze oprogramowanie wielowarstwowe obsługiwane za pomocą przeglądarki internetowej. Zostało ono wykorzystane w portalu analitycznym LIDER, który umożliwia łatwe przeglądanie całości informacji zawartych w systemach finansowych, podatkowych oraz w innych modułach pakietu RATUSZ za pomocą tabel, wykresów oraz zagregowanych danych. Dzięki swojej funkcjonalności połączonej z prostotą obsługi niewątpliwie wyznaczył on nową jakość w zarządzaniu tak dużymi organizacjami.
W 2007 roku dokonano dalszych modernizacji, tym razem systemów płacowo - kadrowych. W urzędzie wymieniono ostatecznie starą technologię DOS na nowe systemy pisane w środowisku graficznym. Wymieniono także resztę systemów z zakresu księgowości budżetowej obsługujących m.in. ewidencję środków trwałych i wyposażenia. Na dobre zagościły również nowe technologie i funkcjonalności oferujące m.in. inwentaryzację mienia za pomocą kodów kreskowych i kolektorów danych. Podobne rozwiązania dotyczące użycia kodów kreskowych zostały zastosowane w systemach podatkowych, gdzie usprawniły kontrolę nad korespondencją oraz przyspieszają proces wprowadzania danych. Innym ciekawym rozwiązaniem jest system automatycznego ostrzegania i informowania o występujących i zdefiniowanych wcześniej zdarzeniach w zakresie systemu płacowo – kadrowego.
Końcem 2008 roku podpisano umowę na modernizację systemów ewidencyjnych obsługujących ewidencję działalności gospodarczej oraz koncesji alkoholowych do technologii wielowarstwowej. Był to krok, który zwiastował nadejście kolejnego istotnego momentu jakim niewątpliwie jest wyjście programów działających wewnątrz urzędu do Internetu. Kluczowym momentem był rok 2009 a dokładniej wprowadzenie systemu udostępniającego publiczne dane ewidencji działalności gospodarczej. Teraz każdy za pomocą Internetu oraz przeglądarki internetowej może przeglądać interesujące go informacje w tej dziedzinie.
Początkiem 2010 roku zakończono wdrażanie kolejnego systemu pracującego w technologii wielowarstwowej. Program Egzekucje bo o nim mowa służy do windykacji tytułów wykonawczych realizowanych przez Wydział Egzekucji UM wynikłych z systemów podatkowych oraz dostarczonych drogą elektroniczną (papierową) z innych podległych jednostek. Co ważne Bielsko – Biała dzięki sprecyzowanym wymaganiom odnośnie projektowanego systemu zostało współautorem tego rozwiązania a także pierwszym klientem niniejszego oprogramowania.
Całe dostarczone oprogramowanie jest na bieżąco uaktualniane o nowe funkcjonalności oraz dostosowywane do przepisów obowiązującego prawa. Wszystkie systemy po skończeniu okresu gwarancji z tytułu zakupu zostały objęte opieką pogwarancyjną w ramach umowy serwisu i nadzoru autorskiego.
Opracował: Robert Gawlak